Zippy’s Vrienden is ontwikkeld om de psychische gezondheid van alle schoolgaande kinderen te bevorderen, ongeacht hun emotionele of cognitieve competentieniveau. Het programma richt zich niet op een specifieke doelgroep van kinderen met problemen. Het programma wordt aangeboden aan de groepen 2, 3 en 4 van de basisschool en duurt 24 weken, met één les per week. De leerkracht van uw kind is speciaal opgeleid om dit lesprogramma te geven.
Zippy’s Vrienden bestaat uit zes modules. Bij elke module hoort een verhaal. Uw kind zal u ongetwijfeld vertellen over Zippy de wandelende tak, en de jongens en meisjes die zijn vriendjes zijn. In de verhalen worden de kinderen geconfronteerd met onderwerpen waar alle jonge kinderen mee te maken krijgen: vriendschap, vrienden maken en verliezen, pesten, verandering en verlies, en opnieuw beginnen. Bij elk verhaal hoort een set kleurige vertelplaten. Naast een gesprek over het verhaal bestaat elke module uit activiteiten als tekenen, rollenspellen en spelletjes. De ervaring heeft geleerd dat kinderen de lessen heel leuk vinden.
Zippy’s Vrienden reikt de kinderen geen pasklare oplossingen aan. Integendeel, de kinderen worden gestimuleerd zelf na te denken en hun eigen oplossingen voor problemen te bedenken. Kinderen oefenen om oplossingen te kiezen die hen helpen om zich beter te voelen, maar die tegelijkertijd anderen geen pijn doen.
Kinderen die werken met Zippy leren:
- Hun gevoelens herkennen en uiten
- Zeggen wat ze willen zeggen
- Aandachtig luisteren
- Om hulp vragen
- Vrienden maken en blijven
- Omgaan met eenzaamheid en afwijzing
- ‘Het spijt me’ zeggen
- Omgaan met pesten
- Conflicten oplossen
- Omgaan met verandering en verlies, waaronder sterven en dood
- Zich aanpassen aan nieuwe situaties
- Anderen helpen
Voor meer informatie zie Gids voor ouders
Wat u zelf kunt doen
Zippy’s Vrienden wordt gegeven door leerkrachten die daarvoor een speciale training hebben gevolgd. Maar ook u kunt helpen het programma voor uw kind nog effectiever te laten zijn. Hier volgen zeven suggesties.
- Veel leerkrachten organiseren voor aanvang van het Zippy-programma een informatiebijeenkomst voor ouders. Bezoek de bijeenkomst, laat u informeren en stel vragen.
- Vraag om een lesrooster zodat u weet wanneer uw kind met welk onderwerp bezig is. Dan kunt u thuis beter op de lessen inspelen.
- Kinderen komen regelmatig thuis met een tekening of het evaluatieformulier dat ze na elke les moeten invullen. Reageer belangstellend en moedig uw kind aan om over de les van die dag te vertellen.
- Houd contact met de school. Stel de leerkrachten van uw kind op de hoogte van persoonlijke omstandigheden die op uw kind van invloed kunnen zijn.
- U zult misschien merken dat uw kind minder agressief, toleranter en creatiever wordt in het oplossen van problemen. Stimuleer al deze positieve veranderingen.
- Houd er rekening mee dat uw kind meer gaat vertellen en neem u voor te luisteren!
Zippy werkt
De ontwikkeling van het programma heeft meer dan zes jaar gekost, en vele duizenden kinderen in Europa, Azië en Noord-Amerika en Zuid-Amerika hebben het al gevolgd. In Denemarken en Litouwen is een groot evaluatieonderzoek uitgevoerd. Er is met leerkrachten en kinderen gesproken, die vooraf en achteraf vragenformulieren invulden. De resultaten zijn vergeleken met die van kinderen die het programma niet hebben gevolgd. Uit dat onderzoek bleek dat kinderen die het programma volgden beter kunnen samenwerken, beter voor zichzelf opkomen, meer controle over zichzelf hebben, zich beter kunnen inleven in anderen en minder probleemgedrag vertonen dan kinderen die het programma niet hebben doorlopen.
Kinderen die de Zippy’s Vrienden-lessen volgden, leerden vooral meer positieve strategieën gebruiken. Ze gebruikten steeds minder ineffectieve strategieën als boos worden, nagelbijten en schreeuwen. Het resultaat waseven significant bij jongens als bij meisjes. Een apart onderzoek in Litouwen toonde aan dat kinderen hun nieuw verworven vaardigheden een jaar later nog steeds gebruiken. Veel leerkrachten gaven aan dat het aantal ruzies in de klas door het programma verminderd is en dat zij hun leerlingen beter zijn gaan begrijpen. Sommigen zeiden zelfs dat ze dankzij Zippy’s Vrienden ook beter met hun eigen problemen kunnen omgaan.